Wetenschap en techniek

STEM-activiteiten (zie pinterest)

Bij een stem - activiteit voorzie ik één grote tafel met allerhande materiaal dat de kinderen kunnen gebruiken of nodig hebben.

Eerst wordt klassikaal de uitdaging voorgelezen alsook het materiaal, de voorwaarden en  het stappenplan overlopen.

Vervolgens wordt per tafelgroep 1 kapitein en 1 verslaggever aangeduid.

Het stappenplan wordt overlopen:

  • Start = Yes we can! (goesting)

Stap 1 - Stap 3: onder begeleiding stap per stap
  • Bij stap 1 zorgt de kapitein ervoor dat iedereen iets kan vertellen over wat hij zij al weet over het onderwerp. De verslaggever noteert.
  • Bij stap 2 zorgt de kapitein ervoor dat iedereen kan verwoorden hoe hij/zij denkt dat ze de opdracht kunnen doen slagen. De verslaggever noteert.
  • Bij stap 3 kiezen de kinderen samen voor welk idee of combinatie van ideeën zij zullen gaan.
Stap 4 - Stap 6: elke groep gaat aan de slag en voert hun idee en plan uit.
  • Stap 4: de kinderen tekenen of schrijven een stappenplan. Hoe ze te werk zullen gaan en welk materiaal zij hiervoor zullen gebruiken. (het per groep op voorhand vastleggen van een plan zorgt er ook voor dat ze niet van andere groepen gaan kopiëren)
  • Stap 5: evalueren of het gelukt is => als de toren nog niet te stevig is? Wat ga je dan aanpassen in je stappenplan / bouwplan? Is de opdracht geslaagd dan wordt de evaluatie ingevuld.

Torens uit satéstokjes en plasticine (eigen creatie vanuit inspiratie op pinterest.)


Leuke variatie:


0 reacties:

Een reactie posten

 
spelend leren Blogger Template by Ipietoon Blogger Template